جبهه حق..

ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتا , بل أحیاء عند ربهم یرزقون

جبهه حق..

ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتا , بل أحیاء عند ربهم یرزقون

جبهه حق..

اگر بگویم زنده و مسلمان شده ی یک نگاهشم ، گزافه نیست....

بایگانی
آخرین نظرات

اسلام ناب، اسلام انقلابی و اسلام آمریکایی

دوشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۵ ب.ظ

آنچه سعی در پرداختن بدان داریم ، اصول و پایه هایی است که انقلاب اسلامی بر اساس آن شکل گرفت ، رشد کرد و انشاالله بر اساس آن به حیات خود ادامه خواهد داد.

به طور کلی اگر هر انقلابی که شکل میگیرد را از پایه ها و اصولی که بر مبنای ان صورت گرفته است ، جدا کنیم ، مانند جسمی که روح از آن خارج شده باشد ، کارایی و اثر بخشی خود را از دست خواهد داد یا به تعبیر دیگر تغییر ماهیت میدهد . به عنوان مثال در زمان امام حسین «ع» جامعه ی نبوی که بر مبنای والاترین معارف الهی-انسانی شکل گرفته بود ، به جایی میرسد که بنا به تعبیری ، حکومت وقت ، حکومت اسلام بود و نبود! . شهرها شهر اسلام بودند و نبودند! . بودند به این معنا که در مجالس حرف از دین ، قران و پیغمبر بود . بر ماذنه های مساجد اذان گفته میشد و مردم نماز میگذاردند. و نبود به این معنا که طعم اسلام تغییر کرده بود . بیشتر احکام حکومتی اسلام و در راس آنها اجرای عدالت اسلامی و اجرای بدون تبعیض حدود الهی و قوانین حکومتی ترک شده بود . در این حالت بود که مبانی ایجاد آن انقلاب نبوی به طور کلی از جامعه حذف شده بود ، هرچند ظاهر اسلام در جامعه پا برجا بود.  در این زمینه همچنین به تغییر ماهیت دادن انقلاب کبیر فرانسه و دیگر انقلاب های مشابه هم میتوان اشاره کرد که پس از چند سال ازشروع  آن ها ماهیت مردمی و آزادی خواهانه ی آن به کنار رفته و صورت های سرمایه داری ماورای آنها ، خود را ظاهر ساختند... .اما در تضاد با این دوگانگی ، زنده ماندن همین اصول اولیه و تقویت آنها در ادامه ی مسیر انقلاب ها در طول زمان ، نشان دهنده ی پویایی و زنده بودن آن انقلاب ها میباشد که برای آن هم میتوان مثالهای زیادی برشمرد. اما این پایه ها و اصولی که انقلاب اسلامی بر اساس آن شکل گرفت چه بودند؟

اسلام علیه اسلام !

از نگاه امام خمینی «ره» ، انقلاب اسلامی در مرحله ی اول ، حرکتی بود برعلیه یک نوع اسلام!! ایشان که ایدئولوژی و جهان بینی توحیدی را مبنای حرکت های خود معرفی کرده بودند وعموما ایشان را به عنوان یک مرجع دینی میشناختند ، در نامه ای به سید حمید روحانی مینویسند :« مردم بر علیه ظلم و تحجر قیام کردند و فکر اسلام ناب را جایگزین اسلام سلطنتی ، اسلام سرمایه داری ، اسلام التقاطی و در یک کلمه اسلام آمریکایی کردند1» . چرا که در ترسیم فضای سیاسی اجتماعی سال 41 ، سال شروع انقلاب ، میفرمایند: «شما باید به روشنی ترسیم کنید که در سال 41 ، سال شروع انقلاب اسلامی و مبارزه ی روحانیت اصیل در مرگ آباد تحجر و مقدس مآبی ،چه ظلم ها بر عده ای روحانی پاک باخته رفت ، چه ناله های دردمندانه ای کردند ،چه خون دل ها خوردند ،متهم به جاسوسی و بی دینی شدند ولی با توکل بر خدای بزرگ کمر همت را بستند و در جنگ نابرابر ایمان و کفر ، علم و خرافه ،روشن فکری و تحجرگرایی ، سرافراز ولی غرقه به خون یاران و رفیقان خویش پیروز شدند2 » .روشن است که گام اول انقلاب ، جنگ تمام عیار علیه یک تفکر قالب در جامعه بوده است . همچنین با نگاهی اجمالی به تاریخ و بررسی احوالات آن دوره واضح است  که اسلام حاکم بر مردم بالاخص روحانیت ، به عنوان تفکر قالب جامعه ، اسلام متحجر گرایانه و صوفی مسلکانه و محدود به احکام عبادی و فردی ، بیش نبوده است ...

اسلام انقلابی ، اسلام ناب

امام خمینی «ره» پس از تبعین (اسلام سازش ، اسلام التقاط ، اسلام سرمایه داران خدانشناس و مرفهین بی درد و در یک کلمه اسلام آمریکایی) با (اسلام انقلابی ، اسلام پابرهنگان زمین ، اسلام مستضعفین و اسلام رنج دیدگان تاریخ ، اسلام عارفان مبارزه جو و دریک کلام اسلام ناب محمدی) ، آن هم با روحیه ای جسورانه و مبارزه طلبانه ، انقلاب را به مراحل بعدی ، یعنی درگیری عملی  با مصادیق این التقاط ها هدایت کردند ...

امام آمد و با آن اسلام مبارزه کرد . آمد و اسلام فردی را به اسلام سیاسی-اجتماعی بدل کرد . آمد و علاوه بر خواندن «الصلاه نور المومن» ، « الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم » را هم برای مردم خواند . آمد و بجای تحریف عآشورا ، رسالت روحانیت متعهد را بازخوانی کرد .امام آمد و اسلامی که در برابر شکم های برآمده از مال حرام سکوت اختیار کرده بود را کنار زد و اسلام پابرهنگان زمین ، اسلام مستضعفین ، اسلام رنجدیدگان تاریخ ، اسلام عارفان مبارزه جو و اسلام پاک طینتان عارف را جایگزین آن نمود . امام آمد و اسلام ناب محمدی را از اسلام التقاطی محصور در حجره ها تمییز داد و به مردم یاد داد که هیچ وقت نباید در مقابل ظلم کوتاه آمد حتی امروز... و این اسلام شد پایه و اصول انقلاب اسلامی ای که محدود به هیچ گونه مرز جغرافیایی و زمانی نخواهد بود.

کلام آخر

این بود آن اسلام خمینی، اسلام جهاد مبارزه ،اسلام بهمن 57 ، اسلام هشت سال دفاع مقدس . و امروز باید دید و پرسید که آیا اسلامی که امروز ترویج میشود همان اسلام ناب محمدی مورد نظر امام است؟ آیا موضع اسلامٍ امروز ، در مقابل آمریکای شیطان بزرگ و همچنین در مقابل بی عدالتی ها و رانت خواری هاو تبعیض های داخلی همان موضع اسلام امام خمینی و خلف صالح اش است؟ آیا امروز بزرگترین دستاورد هشت سال دفاع مقدس ، استمرار روح اسلام انقلابی معرفی میشود یا حفظ مرز پرگهر ؟! و یا حتی فقط معنویت ؟! به راستی آن روح اسلام انقلابی را در کدام یادواره ی شهدا که از تلوزیون پخش میشود میتوان دید؟ آیا مسلمان امروز همانند نماز خواندن ،خود را متهد به داشتن موضع درمقابل مسایل اجتماعی-سیاسی میداند؟و بسیاری سوالات دیگر که مجال پرداختن به آنها نیست...

آنچه مسلم است « خلاف آنچه بسیاری می پندارند ، آخرین مقاتله ی ما - به مثابه ی سپاه عدالت- نه با دموکراسی غربی که با اسلام آمریکایی است ، که اسلام آمریکایی از خود آمریکا دیر پا تر است3»

 

1و2:نامه امام به سید حمید روحانی 25/10/67

3:سید شهیدان اهل قلم،شهید مرتضی آوینی

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی